fredag den 14. juni 2013

Om at tage væk del 2

Energi

Det at tage væk handler i grunden om at skabe energi, for i den tid, som jeg har for mig selv, når jeg tager væk, i den finder jeg rammen, hvor jeg både kan samle og skabe energi. Det er der, min primære mentale energi skabes. At skabe og samle energi hænger i mit univers sammen, for den energi, vi finder, giver vi videre, det er en synergieffekt, der rammer som en boomerang, i en grad der kan mærkes.

Et sted, hvor der ofte skabes energi, er til en af sommerens mange musikoplevelser. Stemningen emmer af god karma og løssluppenhed, som fylder os om med energi, der kan sætte en hel vinterens underskud i balance igen. Vi slipper nogle af tankerne om, hvad de andre tænker, og vi står lidt bedre ved os selv i den tid, hvor musikken strømmer gennem vores kroppe.

Det er for mange et øjebliksbillede, som dyrkes i musikkens sommerunivers. Vi sætter rottehalerne, tager hat på, slipper hverdagsuniformen, stivheden og giver slip for en afmålt tid.

Men når tømmermænd og karmarus har lagt sig, finder vi ofte lidt sørgmodigt tilbage til hverdagen igen. Energien siver lige så langsomt ud af vores kroppe, mens vi finder mening, der hvor vi er igen. Og det er trist, for god karma er ikke et begreb, der eksistere af sig selv. God karma er noget, vi selv skaber, det er energi, vi påvirkes af og giver videre. Musikken, lyse sommeraftner og mængden af mennesker, der vil det samme, er bare det, der sætter rammen for at samle og give energi videre.

Men rammerne hvor man kan finde energi, er ikke underlagt noget andet end vores egne begrænsninger, og det er dem, vi skal slippe. For når vi holder fast, sætter vi gang i trædehjulet om og om igen. Vi lader vores hest drive af mekanik, vi ikke selv er herrer over. Rammen finder vi kun, hvis vi søger og ikke mindst holder op med at gøre det samme igen og igen.

Det er ikke svært for mig at skabe energi, for har man først fundet kilden, som energien skabes imellem, drives man lettere mod det igen. Men i hverdagen kan det tit være svært at fastholde og finde ny energi. Når jeg ikke er opmærksom, trækkes jeg nemt op på hesten igen, hvor jeg gør det samme om og om igen. Jeg kan ikke altid pakke en rygsæk og tage ud og samle energi, når jeg har behov, men jeg finder energi i hverdagen, når jeg står selv.

Jeg stiller mig i mit sind alene uden at støtte mig op af andre og uden at have behov for at forsvare mig. Og jeg gør det om og om igen.

Engang imellem skal man sætte sig selv derud, hvor man sætter rottehaler, tager hat på og smider uniformen, der får os til at falde ind i mængden. Vi skal skabe rammer, der udfordrer os. Der er intet galt i, at vi slipper os selv løs i sommerens søde musik. Det er det mod, vi skal finde frem engang imellem i hverdagen, så vi kan rette rygge og lade lortet falde ned bare engang imellem.

For mig er det afgørende, at jeg har fundet et rum, hvor jeg finder energi eller et drive af en art, for det er der, man kan skabe grobund for, at vi kan stå af karrusellen og begynde at agere i vores liv. Mit grundlag bliver måske ikke genskabt, når jeg tager væk, men jeg finder ind til mig selv og får tiden til bare at være mig, ikke mor, ikke familiemenneske, bare mig...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar